Obraz Henryka Siemiradzkiego „Chrystus uciszający burzę” powstał w rzymskiej pracowni malarza, na zamówienie parafii ewangelickiej w Krakowie. Dzieło uznanego i szanowanego już wtedy artysty, przeznaczone zostało do umieszczenia w ołtarzu, który znajduje się w centralnej części kościoła św. Marcina. Chrystus góruje nad przechylającą się łodzią, której rufa, ster oraz prawa burta, stanowią pierwszy plan obrazu. Dramatyzmu dodają splątane sieci, które jakby starają się wciągnąć łódź w otchłań. Przy sterze pozostał najmłodszy z uczniów Jan, który stara się ze wszystkich sił pokonać żywioł. Pozostali załamują ręce, próbują złapać się burty lub składają ręce w modlitewnym geście pełnym dramatyzmu. Jezus ze stanowczym i pełnym spokoju wyrazem twarzy, ubrany w czerwoną szatę i płaszcz, unosi lewą dłoń w geście uciszenia. Ponad głową Chrystusa widać pochmurne niebo i wiatr unoszący takielunek łodzi.
Zobacz inne przedstawienia Chrystusa w obrazach Henryka Siemiradzkiego.
Henryk Siemiradzki (24.10.1843 – 23.08.1902) malarz będący przedstawicielem nurtu nazywanego akademizmem. Absolwent Wydziału Matematyczno-Przyrodniczego Uniwersytetu w Charkowie oraz Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu. W 1871 ukończył studia i uzyskał 6-letnie stypendium rządowe. Wyjechał do Monachium, odwiedzając po drodze po raz pierwszy w życiu Kraków. W Monachium spotkał wielu polskich malarzy a wśród nich Józefa Brandta i Stanisława Witkiewicza. W 1872 wyjechał do Włoch. Osiadł w Rzymie, gdzie zamieszkał w pobliżu Placu Hiszpańskiego. H. Siemiradzki był członkiem wielu akademii europejskich. Tematykę swych dzieł czerpał głównie z tradycji antyku. Malował monumentalne, teatralne kompozycje. W1879 ofiarował obraz Pochodnie Nerona miastu Kraków, jako pierwszy obraz do tutejszego Muzeum Narodowego. Był autorem wielu obrazów a także kurtyn teatrów w Krakowie (1896) oraz we Lwowie (1900). Został pochowany w krypcie zasłużonych na krakowskiej Skałce. Był kawalerem Legii Honorowej oraz członkiem honorowym Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.
Niektóre dzieła artysty:
Amor i Psyche (1894), 51 × 33,7 cm, Lwowska Galeria Sztuki
Chrystus i Samarytanka (1890), 106,5 × 184 cm, Lwowska Galeria Sztuki
Chrystus w domu Marii i Marty (1886), Ermitaż, Sankt Petersburg
Chrystus w domu Marii i Marty (1886), Lwowska Galeria Sztuki
Cyganka (1877), 62 × 50 cm, Lwowska Galeria Sztuki
Dirce chrześcijańska (1897), 263 × 534 cm, Muzeum Narodowe w Warszawie
Krajobraz znad Świsłoczy (1873), Muzeum Narodowe w Krakowie
Kurtyna Teatru Miejskiego w Krakowie (1892-94), Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
Kurtyna Teatru Miejskiego we Lwowie (1899-1901), Lwowski Narodowy Akademicki Teatr Opery i Baletu im. Salomei Kruszelnickiej
Kuszenie św. Hieronima (1886), 74,5 × 179,5 cm
Męczeństwo śś. Tymoteusza i Maury, jego żony (1885), Muzeum Narodowe w Warszawie
Nieukończony autoportret (po 1876), Muzeum Narodowe w Krakowie
Nimfa (1869), 153 × 156 cm, Lwowska Galeria Sztuki
Nimfy wodne (po 1880), Muzeum Sztuki, Rjazań
Odjazd z wyspy nocą (1890), 108 × 75 cm, Muzeum Narodowe w Warszawie
Orfeusz w podziemiach (ok. 1880), Lwowska Galeria Sztuki
Pochodnie Nerona (Świeczniki chrześcijaństwa) (1876), 385 × 704 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie
Portret Aleksandra Stankiewicza (przed 1892), 62 × 50 cm, Muzeum Narodowe w Warszawie
Portret kobiety na palecie (1887),33 × 50 cm, Muzeum Narodowe w Warszawie
Portret Ludwika Wodzickiego (1880), 122 × 84 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie
Portret matki artysty (1887), 33 × 25,5 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie
Portret ojca (1887), 33 × 25,5 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie
Projekt kurtyny teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie (1894), 60,3 × 90 cm, Muzeum Narodowe w Warszawie
Rzymska sielanka (Łowienie ryb) (1879), 55,5 × 75 cm, Muzeum Narodowe w Warszawie
Sadzawka Fauna (1881), 47 × 61,5 cm, Muzeum Narodowe w Warszawie
Sąd Parysa. Pantomima na tarasie pałacu rzymskiego dostojnika (1892), 99 × 227 cm, Muzeum Narodowe w Warszawie
Scena z życia pierwszych chrześcijan (ok. 1872), 37 × 63 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie
Sielanka, 20 × 17,5 cm, Lwowska Galeria Sztuki
Sjesta patrycjusza (1881), 76 × 125 cm,
Szkic do obrazu żebrak, 27,5 × 38,2 cm, Lwowska Galeria Sztuki
Taniec wśród mieczów (1879-80), Galeria Trietiakowska, Moskwa
U źródła (1898), 76 × 110 cm, Lwowska Galeria Sztuki
Za przykładem bogów (1899), 75 × 120 cm, Lwowska Galeria Sztuki